LSO Osuuskunta HKScanin Ruotsin liiketoimintojen myynnistä

HKScan on tänään 29.12.2023 pörssitiedotteilla ilmoittanut myyvänsä Ruotsin liiketoimintansa sekä antanut positiivisen tulovaroituksen kertomalla konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan merkittävästi viime vuoteen verrattuna.

HKScan Oyj on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se myy Ruotsin tytäryhtiönsä HKScan Sweden AB:n osakkeet ruotsalaiselle Lantmännen ek förille. Kauppaan ei kuulu Puolan pekonia valmistava yksikkö, joka on raportoitu osana Ruotsin liiketoimintayksikköä. Puolan yksikön luvut raportoidaan jatkossa osana Suomen liiketoimintayksikköä

Lue HKScanin tiedotteet tästä >>

Kannattavaksi kehittyvillä kotimarkkinoilla

Yhtiön mukaan Ruotsin liiketoimintojen myynti vahvistaa HKScanin tasetta. Lisäksi myynti edistää mahdollisuuksia keskittyä jääviin liiketoimintoihin ja toteuttaa pitkän aikavälin strategiaa – kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Yhtiö jatkaa perustaltaan vahvasti suomalaisena, mutta kansainvälisesti toimivana pörssiyhtiönä, jonka asema markkinassa on merkittävä ja brändit vahvoja.

HKScan on myös kertonut konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Yhtiön aiemmin kertomat rakenteelliset järjestelyt saavat nyt jatkoa. Järjestelyt parantavat entisestään kannattavuutta ja vahvistavat tasetta. Tämä mahdollistaa keskittymisen tuotannolliseen tehokkuuteen ja lisäarvon tuottamiseen omistajilleen.

”Yritysjärjestely mahdollistaa LSO Osuuskunnan asettamien tavoitteiden mukaisesti yhtiön kannattavuuden parantamisen kotimarkkinoilla, kasvattaa omistaja-arvoa sekä tukee osingonmaksukykyä.

Yrityskauppa myös yksinkertaistaa HKScanin rakennetta. Samalla muuttuvat taloudelliset tunnusluvut. Parempi kannattavuus sekä tase mahdollistavat vahvan keskittymisen tuotannolliseen tehokkuuteen sekä matkan omistajiaan palkitsevaksi, monipuoliseksi ruokataloksi. Epävakaassa globaalissa toimintaympäristössä paikallinen ruoka ja sen tuotanto on parasta ruokaturvaa”.

LSO Osuuskunta
Veikko Kemppi, toimitusjohtaja 040 5597237